وزیر صنعت از عدم توازن در اجرای طرح‌های فولادی انتقاد کرد:

گروه صنعت- وزیر صنعت، معدن و تجارت از نهایی شدن استراتژی صنعت فولاد تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: عدم توازن در تولید زنجیره فولاد باعث شده بخشی از کارخانه‌ها در تامین مواد اولیه مشکل داشته باشند.
با وجود مجوز‌های بی‌شماری که در طرح‌های فولادی کشور به اشخاص داده شده اما این افراد عموما در تامین سرمایه مورد نیاز دارای مشکل هستند و از اجرای طرح ایجاد کارخانه بازمانده‌اند یا کارخانه خود را تاسیس کرده‌اند ولی مواد اولیه مورد نیاز را نمی‌توانند تامین کنند بنابراین بسیاری از مجوز‌های صادر‌شده در حالت راکد قرار دارند. این در حالی است که مسوولان به جای اینکه به دنبال تکمیل و اجرای مجوز‌های راکد باشند به فکر جذب سرمایه‌گذار و اعطای مجوز جدید هستند.
وزیر صنعت نیز در این خصوص با اشاره به صدور ۱۱۰ میلیون تن مجوز راکد وجود ۶۵ میلیون تن مجوز با سرنوشت نامعلوم در زنجیره فولاد می‌گوید: تمام مسوولان نظام با یک برادر سرمایه‌گذار پشت در اتاق معاون معدنی نشسته‌اند تا مجوز فولاد بگیرند.
جلوگیری از صدور مجوزهای بی‌رویه


محمد شریعتمداری در هشتمین همایش «چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» اظهار داشت: طی سال‌های گذشته دولت و انجمن‌ها در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری غفلت کردند و در نتیجه افرادی در بخش‌هایی از زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری کردند و اصلا نمی‌دانند مواد اولیه آن از کجا باید تامین شود، در واقع منار را دزدیدند و دنبال چاه می‌گشتند.
وی با بیان اینکه در تمام زنجیره فولاد با عدم توازن روبه‌رو هستیم، افزود: در این شرایط باید در وزارت صنعت به این موضوع فکر کنیم که مواد اولیه واحدهای فولادی از کجا باید تامین شود؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مجبوریم در برخی بخش‌ها مداخله کنیم‌، افزود: وصل کردن قیمت یک محصول فولادی به بیلت خوزستان پایه منطقی و علمی ندارد ولی این موضوع با توافق تولیدکنندگان صورت گرفته و محصول کارشناسی وزارت صنعت نیست بلکه فقط معاون معدنی آن را امضا کرده است.
شریعتمداری با اشاره به صدور ۱۱۰ میلیون تن مجوز راکد و ۶۵ میلیون تن مجوز با وضعیت نامشخص در زنجیره فولاد اظهار داشت: تمام مسوولان نظام با یک برادر سرمایه‌گذار جلوی در اتاق شریعتمداری (وزیر صنعت) یا سرقینی (معاون معدنی) ایستاده‌اند که برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد
مجوز بگیرند.
وی تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 ظرفیت فولاد خام رقم 55 میلیون تن پیش‌بینی شده، اما مجوزهای صادر شده دو برابر این رقم است.شریعتمداری خاطرنشان کرد: یکی از هنرهای دولت دوازدهم در این بخش جلوگیری از صدور بی‌رویه مجوزهاست و در واقع در همه شهرها یک بخش از زنجیره فولاد شکل گرفته است.
وزیر صنعت با بیان اینکه در صنعت فولاد قرارداد‌های کمی برای تامین بلند‌مدت مواد اولیه منعقد شده است، افزود: معادن کوچک می‌توانند با تولیدکنندگان بزرگ قراردادهای بلندمدت منعقد کنند.
وی همچنین با انتقاد از کاستی‌های تحقیق و توسعه در صنعت فولاد طی سال‌های اخیر گفت: این کار یا انجام نشده یا اگر هم انجام شده نتیجه اثربخشی نداشته است.
لزوم افزایش تولید فولاد
وزیر صنعت با بیان اینکه ایجاد واحدهای فولادی با ظرفیت کمتر از یک میلیون تن نباید پیگیری شود، افزود: توسعه سواحل مکران باید در دستور کار قرار گیرد و صنعت فولاد کشور به سمت آب‌های جنوب سوگیری کند.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۸ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد کشور روی ریل است، گفت: اگر این رقم پنج برابر نشود با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم، جاده‌ها تعطیل می‌شوند یا به کشتارگاه تبدیل خواهند شد یا اینکه واحدهای فولادی باید تعطیل شوند.
شریعتمداری ادامه داد: اخیرا پیشنهادی را در دولت مطرح کردم که بخشی از منابع حاصل از سود بازرگانی و عوارض گمرکی به توسعه فعالیت‌های ریلی اختصاص یابد‌ اما این موضوع مورد اعتراض معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفت و من پاسخ دادم که ۴۲۰ میلیون تن بار صنعتی تا سال ۱۴۰۴ در سطح جاده‌های کشور خواهیم داشت و اگر 5/4 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید انجام نشود کشور با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شود.
ورود آهن اسفنجی به بورس
شریعتمداری با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با محدودیت روبه‌رو هستیم گفت: شرایط برای سرمایه‌گذاری باید فراهم شود.
وی با بیان اینکه قوانین حاکم بر بورس‌های جهانی بر بورس ما حاکم نیست، گفت: قوانین انضباطی که بر بورس‌های کالای جهان حاکم است در اینجا نیز باید ایجاد شود. برخی انحصارها در خارج از بورس شکل می‌گیرد که اثرگذار است.شریعتمداری با اشاره به برگزاری جلساتی برای عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت: اخیرا نیز پیشنهاد کردیم که آهن اسفنجی در بورس عرضه شود.
وزیر صنعت با بیان اینکه هم‌اکنون در تولید فولاد در رتبه چهاردهم جهان قرار داریم، افزود: تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده که برای تحقق این هدف نیازمند تولید ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن هستیم.
شریعتمداری افزود: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت فولاد کشور (ذوب آهن) ظرفیت 500 هزار تنی داشت و امروز‌ به بیش از 30 میلیون تن رسیده است.
وی ایران را چهاردهمین فولادساز جهان دانست و شریعتمداری افزود: البته به این میزان نباید اکتفا کنیم و باید گام‌های موثری برداشته شود تا بر اساس سند 1404 که ظرفیت 55 میلیون تن برای فولاد خام پیش‌بینی شده است، دست یابیم.
شریعتمداری تحقق ظرفیت فولادی در سند چشم‌انداز را نیازمند160 میلیون تن سنگ آهن دانست و افزود: باید مطابق برنامه پیش رویم و کسری‌ها را جبران کنیم.
وی با دعوت از طرف‌های خارجی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در قالب زنجیره فولاد، گفت: دست همه مهمانان خارجی را برای توسعه فولاد به گرمی می‌فشاریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام آمادگی وزارتخانه‌اش برای نهایی‌سازی سند جامع آینده فولاد‌ گفت: این مهم می‌تواند ظرف یک ماه نهایی شود و تشکل‌های بخش خصوصی نیز حضوری فعال داشته باشند.
وی صادرات 30 درصدی تولید فولاد را نقطه قوت این صنعت دانست و افزود: رشد تولید20 درصدی در سال 2017 امید به جامعه تزریق می‌کند و باید این رویه با جدیت دنبال شود.
ضرورت استفاده از همکاری خارجی برای اکتشافات عمقی
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ارزشمند خواندن همکاری‌های سازمان‌های ایمیدرو و زمین‌شناسی در عرصه اکتشاف ذخایر جدید معدنی، اضافه کرد: فعالیت صورت‌گرفته در دولت یازدهم در این بخش قابل مقایسه با ادوار گذشته است.وی گفت: موضوع اکتشافات عمقی باید با همکاری‌های بین‌المللی ساماندهی شود و در این ارتباط بهره‌گیری از فناوری روز اهمیت بسزایی دارد.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اطلاعات عمقی از ذخایر معدنی محدود و اندک بوده و اطلاعات سطحی از این بخش وجود دارد و بیشتر ذخایر نیز در چند استان مشخص تمرکز دارد.
نیاز به استفاده از دانش روز در همکاری معدنی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود افزود: توسعه فعالیت‌های معدنی نیازمند استفاده از دانش روز در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی است و این مهم در ایمن‌سازی معادن هم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خواستار آن شد که معاونت معدنی وزارت صنعت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی همسو با یکدیگر برای رفع کمبودهای این بخش گام‌های جدی بردارند.
پیش‌نیاز همکاری‌های بین‌المللی تکمیل اطلاعات پایه
شریعتمداری گفت: رونق همکاری‌های بین‌المللی در بخش معدن نیاز به اطلاعات پایه دارد و نقشه در مقیاس یک 250 هزار که تهیه شده اطلاعات عمقی ندارد و در حقیقت کم است و باید برطرف شود.
به گفته وی، قدم‌هایی در زمینه تهیه نقشه در مقیاس یک 25 هزار برداشته شده و انتظار می‌رود با اطلاعات مربوطه، زمینه جلب و جذب سرمایه‌گذاران فراهم شود.
وزیر صنعت از تهیه اطلس ملی نقشه پتانسیل معدنی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مقیاس یک 100 هزار خبر داد که این مهم رونمایی و انتشار پیدا می‌کند.